KONTAKT OSS

FØLG OSS GJERNE PÅ SOSIALE MEDIER

  • Hvit Instagram Ikon
  • Hvit Facebook Ikon

Kontonr: 7575 63 23563 | Vipps 14309 | Organisasjonsnr: 997 927 478

©2019 Alta karateklubb

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Som ny kan det være mye man lurer på. Her er noen ofte stilte spørsmål og svar. Hvis det er noe du ikke finner svar på så send oss gjerne en melding!

Hva skal jeg ha på meg på første trening?
Møt opp i treningsklær og husk vannflaske. Vi trener uten sko og sokker. Du vil få tilbud om karateutstyr på treningene, men du trenger ikke kjøpe dette på første trening.

Jeg er dårlig trent/har skade/er ikke sterk nok. Kan jeg fortsatt begynne å trene?
Å være i god form er ingen forutsetning for å begynne å trene hos oss. Du tilpasser selv hvor hardt du vil trene, og vi tar hensyn til om du har skader som begrenser deg. Kanskje har du aldri trent før? Ikke et problem!

Hva koster det?
Alle våre priser finner du her: https://www.altakarateklubb.no/priser

Hvis jeg har brukt opp mine fire gratis prøvetimer og vil fortsette – hva gjør jeg?
Om du ønsker å fortsette å trene hos oss etter prøvetimene kan du melde deg inn i Alta karateklubb her: https://nkfwww.kampsport.no/…/…/portal/ks_utv/ks_bli_medlem…

Hvor kjøper jeg karatekrakt og annet utstyr?
Karatedrakt og utstyr selges på treningen. Gi beskjed til hovedtrener (Tommy Edvardsen) at du ønsker å kjøpe. Vanligvis er dette på torsdager.

Må jeg slåss på treningene?
Nei, og det er en selvfølge for karateutøvere (karatekas) å ikke skade hverandre. Våre kampsystemer er gradvis bygd opp, og nybegynnere har ikke «kamp», kun kontrollerte partnerøvelser.

Blir jeg i bedre form?
Ja, med trening hos oss kommer du i bedre form. Kondisjon, styrke og smidighet er nok det du vil merke mest. Mange opplever stor fremgangen det første halvåret. Gleden ved å beherske nye øvelser og teknikker allerede etter noen måneder er godt for ens eget selvbilde, og styrker interessen for å trene mer.

Må jeg være myk?
Nei, men du kommer antagelig til å bli betydelig mykere etterhvert som du trener. Vi vektlegger tøying, ikke bare for å unngå skader, men også for teknikkenes skyld.

Blir jeg voldelig?
Grunnfilosofien i karate går ut på å respektere andre og unngå voldelig oppførsel. Det kan virke som en selvmotsigelse når en trener på slag og spark, men karate er kun til selvforsvar. Ved å trene nettopp på slag, spark og pareringer mot disse, økes din egen trygghet og selvtillit. Man opplever at ens egne grenser flyttes. 
De flyttes utover det en kanskje normalt hadde hatt i ubehagelige situasjoner. Dermed kan en oppleve å unngå situasjoner, kontra å ty til panikkartede selvforsvarsøvelser.

 

Alle seriøse karateklubber utøver en nulltoleranse ovenfor sine medlemmer vedrørende voldelig oppførsel. Normalt blir slike elever oppdaget på et tidlig nivå, og oppfordret til å slutte. Spesielt på barne- og ungdomsnivå terper instruktørene på at utøveren ikke skal demonstrere eller vise sine ferdigheter noen andre steder enn i Dojo (treningslokalet).

Hvorfor bukker man så mye?
Bukket i karate symboliserer respekt. Vi bukker når vi går inn og ut av Dojo, når vi møter våre treningskameratene, eller står overfor høyere graderte. Dette gjør vi for å vise respekt overfor dem vi trener sammen med, den eller de som trener oss, og for det treningslokalet vi lærer disse kunnskapene i.

Hvorfor skal alle ha drakt og forskjellig farge på beltet?
Drakten er treningstøyet vårt og er laget av et materiale som tåler mye, både vask og aktiv fysisk bruk. Drakten er laget slik at den er behagelig å ha på seg, og at man lettere kan få til de øvelsene som kreves. Buksene er f.eks laget slik at høye spark ikke blir hindret av stoff eller snitt.

De forskjellige fargene på beltene viser hvilken grad man har som igjen viser hvilket nivå i opplæringen man er på. Alle begynner med hvitt belte for deretter å gradere til orange, blått, gult og grønt. Dette er gradene for viderekommende elever. Deretter begynner man på de høyere graderte nivåene som er brunt (to nivåer av brunt) for til slutt å ende på svart belte, hvor det finnes 10 nivåer.